کارشناس سوریه با بیان اینکه توافق آتش‌بس در سوریه تنها برای نجات طرح و نقشه آمریکا در این کشور بود، گفت: نقشه‌های آمریکا زیر ضربات ارتش سوریه و متحدانش نابود خواهد شد.

به گزارش مشرق، «احمد سلیمان» نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری با تاکید بر اینکه انتخابات پارلمانی سوریه در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در شرایط کنونی سوریه برگزاری انتخابات حامل پیام‌های مهمی است.

وی تاکید کرد: نخستین پیام مهم انتخابات سوریه این است که پس از گذشت پنج سال از جنگ جهانی علیه سوریه، نظام دمشق با همه نهادهای آن پابرجا مانده که نهاد قانون‌گذاری از جمله آنهاست که به مسئولیت خود بر اساس موعدهای تعیین شده در قانون اساسی به خوبی عمل می‌کند.

کارشناس سوری افزود: پیام دوم این است که انتخابات بدون منتظر ماندن برای نتایج کنفرانس ژنو 3 برگزار می‌شود و بدین ترتیب سوریه به همه دنیا می‌گوید که سرنوشت سوریه و ملت آن را ملت سوریه و در خاک سوریه تعیین می‌کنند.

وی در خصوص طرح آتش‌بس در سوریه نیز گفت: آتش‌بس شامل داعش، جبهه النصره و گروه‌هایی که سازمان ملل و شورای امنیت آنها را در فهرست تروریست‌ها قرار داده است، نمی‌شود.

سلیمان گفت: اما سوال مهم این است که آیا ضمانت واقعی برای توقف عملیات جنگی گروههای مسلحی که شامل آتش بس می شوند وجود دارد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من این گروه‌های مسلح به آتش‌بس متعهد نیستند، چرا که همه آنها صرف نظر از تعدد اسامی آنها، گروه‌هایی تروریستی هستند.

 وی افزود: در واقع، آمریکا وقتی درباره شکست طرح راهبردی خود در سوریه به یقین رسید و در خصوص وضعیت منطقه و به خصوص سوریه سردرگم شده بود، درصدد ارائه طرح آتش بس برآمد.

کارشناس سوری با تاکید بر اینکه توافق بر سر آتش‌بس تنها برای نجات طرح و نقشه آمریکا در سوریه و نه چیز بیش‌تری بود، گفت: این آمریکاست که جنگ علیه سوریه و منطقه را مدیریت می‌کنند و دیگران ابزار و بازیچه هستند، اما نقشه‌های آمریکا زیر ضربات ارتش سوریه و متحدانش نابود خواهد شد.

سلیمان دلیل اقدام عربستان در خارج کردن اتباع خود از لبنان و توقف کمکهایش به لبنان را شکست طرح سعودی-ترکی-قطری و صهیونیستی در سوریه خواند و گفت: پس از آزادی مساحت گسترده‌ای از خاج سوریه از چنگ ابزارهای دست عربستان و متحدانش، گردانندگان تروریسم درصدد جبران این ناکامی خود با شعله ور کردن آتش فتنه در داخل لبنان هستند.

وی افزود: عربستان می‌خواهد مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) را به جنگ داخلی سوق داده و آن را از ماموریت اصلی خود در سوریه و رویارویی با رژیم اسرائیل غافل کند.

نویسنده لبنانی تصریح کرد: مقاومت اسلامی لبنان هرگز درگیر جنگ داخلی نخواهد شد بلکه ضامن امنیت و ثبات لبنان خواهد بود.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دستور برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را در تاریخ 25 فروردین 1395 صادر کرده است.

دفتر ریاست جمهوری سوریه شامگاه دوشنبه (3 اسفند) در حالی این خبر را منتشر کرد که ساعاتی پیش از آن، آمریکا و روسیه از توافق بر سر پیش‌نویس طرح آتش‌بس در سوریه خبر داده بودند.

در این پیش‌نویس، هشتم اسفند ماه سال جاری به عنوان تاریخ توقف درگیری‌ها پیشنهاد و اعلام شد گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مشمول آتش‌بس نمی‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس